- Hvordan melder jeg en skade ?
- Hva er behandlingstiden for søknad om erstatning?
- Hvordan vil skaden bli behandlet?
- Skadebehandlingen og forsikredes opplysningsplikt
- Hvordan utbetales skaden?
Når forsikringstilfellet inntreffer må forsikrede uten ugrunnet opphold gi melding til Selskapet. Melding om inntruffet forsikringstilfelle og melding om nye sykemeldingsperioder skal uten ugrunnet opphold meldes til forsikringsgiver. Forsikringstilfellet meldes elektronisk til selskapet via:
https://nf.skadeserviceportal.no
Melding om inntruffet forsikringstilfelle kan også meldes på eget skjema som sendes til oss om du ikke ønsker å bruke skadeportalen:
Norsk Forsikring AS
v/ Skadeservice
Postboks 165
3571 Ål
*) Det går vesentlig raskere å melde skade elektronisk
Skadeskjema finner du på Norsk Forsikrings hjemmeside.
Krav på erstatning forfaller til utbetaling så snart Selskapet har hatt rimelig tid til å klarlegge ansvarsforholdet og beregne sitt endelige ansvar, jfr. FAL § 18-2.
Vi har som mål å sende deg svar så raskt som mulig når du har sendt inn søknad. Du vil få en kvittering på innsendt skademelding med et referansenummer med bekreftelse på innsendt skademelding.
Saksbehandlingstiden er så rask som mulig. Det er viktig at nødvendig dokumentasjon er lastet opp i portalen eller ligger vedlagt saken. Når skadesaken er registrert vil vi validere ditt krav mot forsikringsregisteret og innhente eventuell dokumentasjon som mangler.
Saksbehandling kan trekke ut i tid hvis vi mangler dokumentasjon for søknaden din - det er derfor viktig at du sender inn eventuelle tilleggsopplysninger som vi etterspør. Dersom vi har behov for å innhente opplysninger fra tredjeparter som NAV, lege og tidligere forsikringsgivere vil du bli varslet. Jo raskere vi får samlet inn slik dokumentasjon, jo raskere kan det fattes vedtak for ditt skadekrav, og dermed utbetale din skadeerstatning.
Skader vil bli behandlet av et oppnevnt norsk skadeoppgjørsselskap engasjert av forsikringsselskapet. Krav på erstatning forfaller til utbetaling så snart Selskapet har hatt rimelig tid til å klarlegge ansvarsforholdet og beregne sitt endelige ansvar, jfr. FAL § 18-2.
Norsk Forsikring vil etter mottak av kravet/skaden og registrering foreta en validering av ditt skadekrav mot forsikringsregisteret over kundeforhold.
Saken vil deretter bli utredet av oppnevnt skadebehandler. Skadebehandler vil deretter vurdere kravet i din skadesak mht forsikringsvilkårets og avtalens forutsetninger, og se om kravet er dekningsmessig. En del av prosessen kan være å innhente dokumentasjon fra eksterne kilder slik at skadebehandler kan vurdere kravet. Dette kan være lege, sykehus, NAV eller andre kilder som kan belyse saken. Forsikrede kan i den forbindelse også bli bedt om å underlegge seg undersøkelse av en annen lege eller medisinsk sakkyndig som forsikringsselskapet dekker kostnadene for.
Krav på erstatning forfaller til utbetaling så snart Selskapet har hatt rimelig tid til å klarlegge ansvarsforholdet og beregne sitt endelige ansvar, jfr. FAL § 18-2. Utbetaling skjer etter anvisning fra den som er berettiget til utbetalingen.
Forsikringstaker mister retten til å kreve erstatning dersom kravet ikke er meldt til forsikringsgiver innen et år etter at forsikrede fikk kunnskap om de forhold som begrunner kravet, jf. FAL § 18-5.
Den som ved skadeoppgjøret gir uriktige eller ufullstendige opplysninger som han eller hun vet eller må forstå kan føre til at det blir utbetalt erstatning han eller hun ikke har krav på kan miste ethvert krav mot Selskapet i henhold til FAL § 18–1.Vi har innledningsvis i skadesaken behov for ditt regnskap i næring for 2 siste regnskapsår og sykemelding med oppgitt diagnose. Det er viktig at all dokumentasjon sendes inn via portal ved opplastning av dokumentasjon. Skadebehandlingen vil da gå raskere.
Utbetaling skjer etter anvisning fra den som er berettiget til utbetalingen etter forsikringsavtalen og vilkåret.
Gjeldende vilkår finner du her.